مسیحی‌ها مخاطب اصلی هیسپان‌تی‌وی| «بشارت منجی» برای کریسمس و «ماجرای نیمروز» به چهل‌سالگی انقلاب می‌رسد

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، سال 2012 رسانه‌ملی از رویکرد جدیدی در عرصه قدرت نرم رونمایی کرد که آن افتتاح شبکه اسپانیایی زبان هیسپان‌تی‌وی بود. هیسپان‌تی‌وی در حالی عنوان اولین شبکه تلویزیونی اسپانیایی زبان ایران را با خود یدک می‌کشد که کشورهای هدف آن آمریکای لاتین و ایالت متحده آمریکا به حساب می‌آید. به تعبیر مدیر تولید و برنامه‌های هیسپان‌تی‌وی در حال حاضر حدود 500 میلیون نفر در سراسر دنیا به اسپانیایی صحبت می‌کنند. دومین جمعیت بزرگ اسپانیایی زبان دنیا در ایالات متحده است. در سرشماری ایالات متحده در سال 2011 بیش از 52 میلیون اسپانیایی‌تبار زندگی می‌کنند.

این شبکه با بهره‌گیری از تجربه موفقت‌آمیز شبکه پرس‌تی‌وی و طرح‌ریزی برنامه‌های ابتکاری چون برنامه‌های هفتگی نقد مسائل روز اروپا، برنامه مصاحبه با شخصیت‌های مهم اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی آمریکای لاتین، اسپانیا و ایران با رویکرد گفتمان با سیاستمداران، نویسندگان و فیلمسازان معروف جهان تاکنون توانسته توجه رسانه‌ها و نگاه‌های مردم را به خود جلب کند.

او تأکید کرد: شبکه هیسپان‌تی‌وی بازوی اطلاع‌رسانی ضد صهیونیستی ایران در آمریکای لاتین به شمار می‌رود و رسانه‌هایی چون هیسپان‌تی‌وی از ظرفیت بسیار بالایی برای ادای دین به این وظیفه جهانی انقلاب اسلامی دارند، زیرا مجموع افرادی که اسپانیایی‌زبان هستند از رتبه سوم در جهان برخوردارند. البته برخی از خبرنگاران رسانه‌های برون‌مرزی خصوصاً هیسپان‌تی‌وی اعتقاد دارند استقبال مخاطبان کشورهای آمریکای لاتین از برنامه‌های شبکه خیلی خوب بوده و معمولاً بدون پیش فرض و با ذهنی سفید و روشن به مسائل خاورمیانه و ایران توجه می‌کنند.

فهیمه اسماعیل‌پور مدیر تولید و برنامه‌های هیسپان‌تی‌وی در گفتگو با تسنیم

به گفته مدیر تولید و برنامه‌های این شبکه برون‌مرزی صداوسیما اکثر شبکه‌های معروف اسپانیایی زبان، هیسپان‌ را می‌شناسند و بیشتر اوقات از اخبار این شبکه به عنوان منابع خبری خود استفاده می‌کنند. در ادامه مشروح گپ و گفت خبرنگار فرهنگی تسنیم با فهیمه اسماعیل‌پور مدیر تولید و برنامه‌های هیسپان‌تی‌وی را بخوانید.

فهیمه اسماعیل‌پور مدیر تولید و برنامه‌های هیسپان‌تی‌وی با اشاره به تاریخچه حضور این شبکه تلویزیونی در میان رسانه‌ها، تأکید کرد: هیسپان‌تی‌وی یک تلویزیون خبری جمهوری اسلامی به شمار می‌رود که با زبان اسپانیایی فعالیت می‌کند و هفت سال است کار خود را شروع کرده است. یعنی از یازدهم بهمن ماه سال 90 خودش را شناخت و متولد شد. در شبکه هم محتوای خبری و هم محتوای تولیدی نمایشی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی تولید می‌شوند. البته تولیدات موثر از جمله برنامه، مستند و فیلم ایرانی هم به زبان اسپانیایی دوبله می‌شوند و معمولاً هم قابل توجه قرار می‌گیرند.  

وی درباره کارهای نمایشی از جمله پخش نسخه سریالی «بشارت منجی»، تصریح کرد: سریال «بشارت منجی» بعد از پخش از شبکه‌های سراسری جمهوری اسلامی در قالب نسخه سریالی به هیسپان‌تی‌وی می‌آید. در حال حاضر تدوین آن می‌گذرد و فعلاً مشخص نیست که 9 یا 11 قسمتی ارائه می‌شود. کریسمس همزمان با میلاد حضرت مسیح(ع) از شبکه هیسپان‌تی‌وی پخش می‌شود. و البته کاری تا به حال نشده و برگزاری یک میزگرد تخصصی درباره ناگفته‌ها و موضوعاتی که نادر طالب‌زاده در «بشارت منجی» به آن پرداخته خصوصاً درباره انجیل برنابا بعد از پخش سریال از هیسپان‌تی‌وی روی آنتن می‌رود.

اسماعیل‌پور در پاسخ به این سوال که چه نوع مخاطبینی از هیسپان‌تی‌وی استقبال می‌کنند، افزود: مطمئن باشید «بشارت منجی» در هیسپان خوب دیده می‌شود چون عمده مخاطبین ما مسیحیان هستند و برایشان می‌تواند این سریال جذابیت بیشتری داشته باشد. به طورکل از آمریکای لاتین و کشورهای اسپانیایی که عمدتاً مسیحیان کاتولیگ و پروتستان را تشکیل می‌دهد مخاطب هیسپان هستند. این مخاطبین به حدود 20 کشور می‌رسند و همه اسپانیایی صحبت می‌کنند.

وی با اشاره به تنوع برنامه‌ها و محتواهای شبکه، گفت: در ابتدای راه بیشتر خبری بودیم و جنبه اطلاع‌رسانی داشتیم اما رفته رفته پای به بلوغ گذاشتیم و حالا در همه عرصه‌های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی وارد مراحل تولیدی شده‌ایم و شبکه 24 ساعته برنامه روی آنتن می‌برد. حتی آثار نمایشی نمونه ایرانی که قابل پخش در جوامع آمریکای لاتین و اسپانیا را داشته باشند نیز به اسپانیایی دوبله می‌شود. 17 بخش خبری هم در این شبکه فعالیت می‌کنند و مابقی محتواهای تولیدی روی آنتن می‌برند.

مدیر تولید و برنامه‌های هیسپان‌تی‌وی در پاسخ به این سوال که برخی می‌گویند “هیتای” شبکه هیسپان‌تی‌وی در فضای مجازی حتی از یوتیوپ هم بالاتر است، خاطرنشان کرد: جالب است بدانید که همه شبکه‌های بین‌المللی و ملی هر کشوری به علاوه آنتنی که برای نمایش در اختیار دارد از طریق شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی هم محتوای خود را عرضه می‌کند. هیسپان‌تی‌وی از سالی که شروع کرده با قوت در شبکه‌های اجتماعی، یوتیوپ، فیسبوک و توئیتر هم فعالیت دارد. چون مخاطبین ما از کشورهای مختلف هستند و شاید به لحاظ میدانی برای ما سخت باشد بدانیم در هر کشوری چقدر مخاطب داریم.

وی در ادامه اضافه کرد: یکی از سنگ‌های میزان ما سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی هستند که بدانیم چه عملکردی داشته‌ایم و چه اندازه مخاطبین از برنامه‌های هیسپان استقبال می‌کنند و اصلاً کدام گونه برنامه‌ای ما را می‌پسندند.  ما فایل‌های ویدئویی خبری، فیلم‌ها، سریال‌ها و برنامه‌هایمان را در یوتیوپ می‌گذاریم عموما یا صد هزار تایی بازدید دارند یا میلیونی بازدید می‌کنند. مثلاً فیلم «ملک سلیمان» وقتی در صفحه مجازی هیسپان بارگذاری شد بیش از پنج میلیون در یوتیوپ بازدید کردند یا مستندات هیسپان که تعداد بازدیدکنندگانش به 4 میلیون مخاطب می‌رسد. اگر بخواهیم “هیت” را معنا کنیم “هیت” به میزان بازدید مخاطبین هر برنامه، مستند یا فیلم برمی‌گردد.

اسماعیل‌پور در پایان درباره برنامه‌های نمایشی هیسپان در آینده خبر داد و افزود: الان به غیر از سریال تلویزیونی «بشارت منجی» که مراحل پایانی تدوین خود را پشت سر می‌گذارد، «ماجرای نیمروز»، «امکان مینا» و «سیانور» را در دستور کار داریم تا دوبله شوند و در آستانه چهل سالگی انقلاب اسلامی همراه با مستنداتی از منافقین، رویش‌ها و دستاوردهای انقلاب روی آنتن ببریم. البته در هیسپان هفته‌ای یک فیلم برای مخاطبین میلیونی اسپانیایی‌زبان تدارک می‌بینیم که در کنار مستندات، برنامه‌های متنوع خبری، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی از فضای نمایشی ایرانی و غیرایرانی نیز لذت ببرند.

انتهای پیام/