افزایش تمایل دانش‌آموزان استان فارس به تحصیل در رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، توزیع متوازن دانش‌­آموزان در شاخه­‌های نظری،  فنی‌وحرفه‌­ای و کارودانش از سیاست‌­های کلی آموزش و پرورش است. در چند سال گذشته شاهد توزیع نامتوازن دانش‌آموزان و تمایل به تحصیل در شاخه نظری به ویژه رشته تجربی بوده­‌ایم در حالی که توزیع جمعیتی نیروی شاغل به سمت شاخه‌­های فنی و مهارتی سنگینی می­‌کرد.

آمار ثبت ­نام دانش‌­آموزان استان فارس در دوره متوسطه دوم، حکایت از گام بلند آموزش و پرورش این استان در ترغیب و هدایت دانش‌­آموزان به سمت شاخه فنی‌وحرفه‌­ای و کارودانش دارد.علیرضا شجاعی­‌پور، رئیس اداره آموزش دوره متوسطه آموزش و پرورش فارس در گفت‌وگو با تسنیم از رشد پنج و سه دهم درصدی ثبت­‌نام دانش‌­آموزان در شاخه فنی به نسبت سال گذشته خبر داد.

سال گذشته 30.7 درصد از دانش‌آموزان استان فارس برای ادامه تحصیل شاخه فنی و حرفه‌­ای و کارودانش را برگزیده بودند در حالی که این میزان برای سال تحصیلی جاری به 36 درصد افزایش داشته است. طیبه رحیمی سرپرست اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی آموزش و پرورش فارس با اشاره به اقدامات انجام شده و همکاری­‌ها با اتاق بازرگانی و بنیاد نخبگان در ترغیب دانش‌­آموزان به حضور در رشته­‌های فنی و کارودانش، هدایت تحصیلی دانش‌­آموزان را در دو سال اخیر موفقیت‌آمیز توصیف کرد.

رحیمی تصریح کرد: آگاهی‌دهی به دانش‌­آموز، والدین و معلمان، برگزاری جلسات رو در روی کارآفرینان موفق اتاق بازرگانی با دانش‌­آموزان و شنیدن تجربه­‌ها و فرآیند کار از زبان آن­ها، برگزاری همایش کارآفرینی، سخنرانی نخبگان علمی، پژوهشی و فنی بنیاد نخبگان برای دانش‌­آموزان دوره متوسطه و معرفی مشاغل و ارائه اطلاعات شغلی در هفته مشاغل بخشی از اقداماتی است که برای ترغیب دانش‌­آموزان به مهارت‌آموزی و خود اشتغالی صورت گرفته است.

سرپرست اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی آموزش و پرورش فارس از پیشرفت قابل قبول استان در توزیع متوازن دانش‌­آموزان در شاخه‌­های تحصیلی ابراز خرسندی کرد و همچنین از برنامه‌ریزی­‌هایی خبر داد که در آینده موفقیت چشمگیری را در این زمینه به ارمغان خواهد آورد. رحیمی ابراز امیدواری کرد در صورت موفقیت‌آمیز بودن برنامه­‌ها تا چند سال آینده تمایل دانش­‌آموزان برای حضور در رشته­‌های مختلف فنی و کار و دانش به 60 درصد هم برسد.

وی گفت: در ارتباطاتی که با جهاد دانشگاهی و نیز کارگاه تراش سنگ قیمتی و ساخت زیورآلات داشته‌­ایم، با هدف آشنایی و ترغیب با ظرفیت­‌های اشتغال و کارآفرینی، دانش‌­آموزان را به کارگاه­‌ها خواهیم برد تا از نزدیک با قابلیت­‌ها و ظرفیت­‌های ایجاد شغل آشنا شوند و به مهارت‌آموزی و خود اشتغالی ترغیب شوند.

سیاست توزیع متوازن در میان رشته­‌های شاخه نظری نیز در استان فارس تا حدی عملی شده است. به طوری که به گفته شجاعی­‌پور، ثبت­‌نام دانش­‌آموزان در سال تحصیلی جاری برای رشته­ تجربی 48، رشته علوم انسانی و معارف 38 و رشته ریاضی 13.5 درصد است در حالی که این میزان در سال گذشته برای رشته علوم تجربی 49، رشته علوم انسانی و معارف38.2 و رشته ریاضی 12.8 بوده است.

رئیس اداره آموزش دوره دوم متوسطه آموزش و پرورش فارس با بیان اینکه در زمینه افزایش جذب دانش‌­آموزان در شاخه فنی وحرفه‌­ای و کارودانش موفق عمل کرد‌‌‌ه‌­ایم، گفت: افزایش جذب دانش‌آموزان در رشته ریاضی و کاهش جذب در رشته تجربی از سیاست‌­های توزیع متوازن در میان رشته‌های شاخه نظری بوده است.

با افزایش تمایل دانش­‌آموزان استان فارس به شاخه فنی و کارودانش، حضور دانش­‌آموزان در شاخه نظری از 69.3 در سال تحصیلی گذشته به 64 درصد در سال تحصیلی جاری کاهش داشته است. هرچند این موفقیت در راستای سیاست­‌های راهبردی آموزش و پرورش حائز اهمیت است اما ناکافی بودن برخی زیرساخت‌­ها و امکانات مورد نیاز برای رشته فنی می­‌تواند سد راه عملی شدن برنامه­‌ریزی‌­ها در این زمینه شود.

سرپرست اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی آموزش و پرورش فارس از ناکافی بودن برخی امکانات مانند ماشین‌­آلات مورد نیاز برای رشته­‌های فنی در برخی از شهرستان­‌های استان خبر داد و گفت: تامین و اختصاص اعتبار در این زمینه ضروری است و می‌­تواند این مسئله را حل کند.

هدایت تحصیلی دانش‌آموزان در آموزش و پرورش با هدف توزیع متوازن دانش‌آموزان در شاخه‌ها و رشته‌های مختلف شامل کاردانش، فنی وحرفه‌ای و نظری که هر کدام نیز زیر رشته‌های متعددی دارند، انجام می‌شود. بر اساس آیین نامه‌ هدایت تحصیلی کمک به شناسایی و استعدادهای دانش‌آموزان، انتخاب رشته‌ای عالمانه و مبتنی بر اختیار و ایجاد امنیت روحی دانش‌آموز و خانواده در انتخاب رشته سه مولفه‌ اصلی هدایت تحصیلی به شمار می‌رود.

انتخاب رشته‌­ای که متناسب با استعدادها و امنیت روحی دانش‌­آموز و نیازهای بازار کار کشور باشد، می­‌تواند نیروی محرک‌ه­ای برای شکوفایی استعدادهای فردی و نیز کاهش نرخ بیکاری باشد.  توزیع همخوان تحصیل دانش‌­آموزان در شاخه­‌های مختلف تحصیلی با توزیع جمعیتی نیروی شاغل می‌­تواند خبر خوبی در جهت کاهش نرخ بیکاری باشد.

گزارش از فاطمه رفاهت

انتهای پیام/ن