بازیگر سریال «مختارنامه»: ساخت آثار مناسبتی به تخصص نیاز دارد

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،رحمان باقریان از جمله بازیگرانی است که با وجود گزیده کاری اما، چند نقش‌آفرینی خاطره‌انگیز و ماندگار از خود به یادگار گذاشته. بازی او در سریال‌ها و فیلم‌هایی همچون «دوران سرکشی»، «مختارنامه»، «لیلی با من است» و … همچنان خاطره‌انگیز است. این بازیگر در سریال «رهایم نکن» به  کارگردانی محمدمهدی عسکرپور که سال قبل سریال رمضانی شبکه سه سیما بود ایفای نقش کرد. البته این شب‌ها، «رهایم نکن» روی آنتن شبکه آی‌فیلم تکرار می‌شود. او در این سریال با امین تارخ، محمدرضا هدایتی، فریبا متخصص، مریم بوبانی و… همبازی بود.

باقریان این روزها بازیگر سریال «عروس تاریکی» است که قرار است بعد از پایان پخش سریال «از یادها رفته» که این روزها روی آنتن رمضانی شبکه یک سیماست پخش شود. او در این سریال تلویزیونی با رضا کیانیان، رویا نونهالی، نرگس محمدی، سپیده خداوردی، فریبا کوثری و بسیاری دیگر از بازیگران، همکار شده است. «عروس تاریکی» محمود معظمی از جایی آغاز می‌شود که زن و شوهری به نام سیمین و سیاوش پس از سال‌ها جدایی، قصد بازگشت به زندگی مشترک را دارند. در این مسیر برای ساخت زندگی جدید باید با مهارت‌های زندگی آشنا شوند و با تلاش و امید و گذشت، خوشبختی را بنا کنند.

مشروح گپ و گفت خبرنگار تسنیم با این بازیگر سینما و تلویزیون را در ادامه می‌خوانید:

مردم به سریال‌های ماورایی و اعتقادی نیاز دارند

* نظرتان درباره سریال‌هایی که به مسائل اعتقادی می‌پردازند، چیست؟ به نظرتان تولید این نوع از کارها چقدر ضرورت دارد؟

واقعیت این است که مردم ایران به طورکل افراد معتقدی هستند و با اعتقاداتشان زندگی می‌کنند. مباحث ماورایی و غیرمادی همواره چراغ راهنما بوده و ما را به سمت اهداف متعالی‌مان رهنمون کرده است. فکر می‌کنم سریال‌هایی مانند «رهایم نکن» به ما کمک می‌کند که بتوانیم مسیر درستی را در زندگی انتخاب کنیم و در راستای رسیدن به اهداف معنوی‌مان گام برداریم. باید سریال‌های بیشتری در این ژانر ساخته شود تا بیش از پیش بتوانیم مسائل اعتقادی و ماورایی را به صورت درست به مردم منتقل کنیم.

مواظب باشیم سریال به سمت خرافه و تحریف نرود

البته باید دقت داشته باشیم که در تولید این سریال‌ها به بیراهه نرویم. مجموعه‌ها باید طوری ساخته و پرداخته شوند که موجبات تحریف ذهنیت مردم و خرافه‌گرایی را فراهم نکنند. اگر این مسائل را رعایت کنیم، تولید سریال‌های اعتقادی و مذهبی به نظر من کار عالی است. شخصاً به مسائل اعتقادی و مذهبی علاقه دارم و فکر می‌کنم خوب است که سریال‌های بیشتری در این زمینه بسازیم. همانطور که گفتم ما ایرانی‌ها افرادی هستیم که با اعتقادات‌مان زندگی می‌کنیم و به همین دلیل به مجموعه‌هایی که در این حوزه ساخته می‌شوند، علاقه نشان می‌دهیم.

نویسنده سریال مذهبی علم نداشته باشد مخاطب را منحرف می‌کند

* تولید سریال های مناسبتی با محوریت مسائل مذهبی چه شرایط و الزاماتی دارد؟

مشکل اصلی این است که دست اندرکاران ساخت این نوع از سریال‌ها باید در وهله اول قبول کنند که تولید فیلم و سریال در این حوزه نیاز به دانش خاصی دارد. نباید تصور کنیم که مسائل مذهبی موضوعاتی معمولی هستند و می‌توان به راحتی در این ژانر فیلم ساخت. باید همه دست‌اندرکاران از نویسنده گرفته تا بازیگر در این حوزه علم داشته باشند. اگر نویسنده به اندازه کافی در حوزه مسائل اعتقادی، مذهبی و ماورایی دانش نداشته باشد ما را به بیراهه می‌کشاند. از سوی دیگر، کارگردان باید آنقدر مدبر و دانا باشد که بتواند به خوبی آنچه را مد نظر نویسنده است عملیاتی کند. از سوی دیگر، بازیگران نیز باید توانمند باشند و بتوانند به خوبی حس‌ها را به نمایش بگذارند و به تصویر بکشند. بنابراین، می‌بینید که ما به یک چرخه کامل از علم نیاز داریم. به ویژه در کارهای مذهبی علم خاصی موردنیاز است. فکر می‌کنم این موضوع یکی از سختی‌های تولید فیلم و سریال در ژانر مذهبی است. در نهایت می‌خواهم بگویم که نباید سریال‌های مناسبتی مذهبی به عرصه تخیل وارد شوند و باورپذیری‌شان کمرنگ شود.

سریال باید به انتخاب‌های مردم در زندگی، عمق ببخشد

* به نظرتان چقدر سریال‌هایی که تاکنون در این ژانر ساخته شده، برای مردم باورپذیر بوده است؟

فکر می‌کنم سریال‌هایی مانند «رهایم نکن» از این ویژگی برخوردار هستند و توانسته‌اند با مردم ارتباط برقرار کنند. اگر اتفاقاتی که در این سریال می‌افتد برای مخاطبان قابل لمس نبود و آن را باور نمی‌کردند، سریال نمی توانست افراد زیادی را به سوی خودش جلب کند. فکر می‌کنم آنچه در این سریال رخ می‌دهد چیزهایی است که مردم در زندگی روزمره با آن روبرو هستند. این سریال به بینندگان کمک می‌کند تا به انتخاب‌هایشان در زندگی عمق ببخشند و دقت بیشتری داشته باشند.

کاربلدها نباشند کیفیت افت می‌کند

* برای انتخاب یک نقش چه معیارهایی مدنظرتان هست؟

در وهله اول، فیلمنامه برایم اهمیت دارد. اینکه نویسنده چه چیزی مدنظرش است و چطور آن را ساخته و پرداخته می‌کند، برایم مهم است. در مرحله بعد، برایم این موضوع اهمیت دارد که کارگردانی این مجموعه را چه کسی عهده‌دار است. این فرد چقدر به کارش اشراف دارد و آیا می‌تواند از عهده کار برآید یا خیر؟ تهیه کننده هم اهمیت دارد، زیرا افرادی که به کارشان ایمان ندارند، نمی‌توانند به خوبی مجموعه را مدیریت کنند و نتیجه خوبی بگیرند. به طور کلی، فکر می‌کنم هر کدام از عوامل که کارش را بلد نباشد و آن را به خوبی انجام ندهد، باعث می‌شود که کیفیت افت کند. برایم مهم است که کل مجموعه عالی پیش برود و نتیجه خوب باشد.

فکر می‌کنم می‌توانم نقش را دربیاورم

* چه مسائلی باعث شد در سریال رمضانی سال گذشته تلویزیون ایفای نقش کنید؟

نقشی که در این سریال به من پیشنهاد شد خیلی برایم ملموس بود. کسی که من نقشش را در این سریال بازی می‌کنم، در جامعه تحت فشار است و بر همین اساس دست به اقداماتی می‌زند که به زندگی‌اش شکل می‌دهد. این افراد تفکرات‌شان در حد خودشان است، نمی‌توانند خودشان را طور دیگری نشان دهند و تظاهر کنند. در کل این تیپ شخصیتی را دوست دارم و فکر می‌کنم خوب می توانم نقش را در بیاورم.

مثبت یا منفی بودن کاراکتر برایم فرقی ندارد

* بیشتر تمایل دارید در چه ژانر و مدیومی بازی کنید؟

ژانر و مدیوم کار برای من زیاد فرقی نمی‌کند. ما بازیگر هستیم و تمایل دارم در ژانرهای مختلف حضور داشته باشم و نقش‌های متفاوت را تجربه کنم. مثلاً در سریال «دوران سرکشی» کمال تبریزی نقشی که برعهده داشتم، چند بُعدی بود و به همین دلیل دوستش داشتم. به طور کلی، تمایل دارم نقش‌هایی را بازی کنم که پیچیدگی دارند، باید آن‌ها را کشف کنم و به تصویر بکشم. مثبت یا منفی بودن کاراکتر برایم زیاد فرقی ندارد. فقط نکته مهم این است که بتوانم نقش را خوب در بیاورم. به طور مثال، وقتی یک نقش منفی را بازی می‌کنم دوست دارم آنقدر جدی به آن بپردازم که بیننده واقعاً آن نقش را باور کند. وقتی بازیگر نقش خودش را باور کند، در هر قالبی که باشد بیننده نیز با آن همراه می‌شود.

انتهای پیام/