وقتی پیاده‌راه "حصار" شتاب‌زده و بدون مصوبه شورای ترافیک اجرایی شد + فیلم

به گزارش خبرگزاری تسنیماز اراک، مدتی است که زمزمه‌های تبدیل خیابان حصار شهر اراک به پیاده‌راه در گوش کوچه و پس‌کوچه‌های قدیمی و فرسوده این خیابان و ساکنین آن طنین انداز می‌‌شود و ناخوشایندی آن بر ترک‌های دیوارهای مخروبه قدیمی این محله و روان ساکنین آن می‌افزاید.

تحقیقات نشان می‌دهد که قدمت این خیابان به سال 1291 و فلسفه نام‌گذاری آن به استقرار بنای قلعه و حصار شهر در آن منطقه باز می‌گردد که در قدیم‌الایام این خیابان نقش شاه‌راه عبور و مرور مردم برای ورود و خروج به شهر و بازار اراک را داشته است.

درحال حاضر خیابان حصار شهر اراک، یکی از خیابان‌های کوچک، قدیمی و نقش میانبر درون‌شهری را ایفا می‌کند، همچنین این خیابان اصلی‌ترین مسیر دستیابی ماشین‌های باربری به مغازه‌های داخل بازار تاریخی شهر اراک است.

** وجود مشاغل مهم و پرمراجعه اراک در منطقه تاریخی حصار اراک

اکثریت مشاغل متمرکز در این خیابان، مشاغل ارائه‌دهنده خدمات تعمیرات وسایل برقی، وسایل منزل، صنف فرش فروشان، عمده‌فروشان موادغذایی و بهداشتی، تولیدی‌های پوشاک، عمده‌فروشان مواد و وسایل پلاستیکی و مراکز دوخت انواع چادرهای مسافرتی و از این قبیل اقشار هستند.

علاوه بر استقرار این مشاغل در خیابان قدیمی حصار تعداد 5 شعبه از بانک‌های پرمراجعه اراک و همچنین تعداد 3 پارکینگ خودرو، تعدادی دفتر نمایندگی بیمه و دفترخانه اسناد رسمی نیز در این محل مستقر شده‌اند.

خیابان حصار شهرستان اراک، خیابانی است که از استانداردهای شهرسازی نوین برخوردار نیست زیرا تمامی منازل مسکونی مستقر در این خیابان بر پایه همان سازه ابتدایی ساخت پابرجا مانده و هیچگونه طرح‌ اصلاحی مبنی بر تعریض، نوسازی و بازسازی این منطقه اعمال نشده است.

هر رهگذری که به این خیابان پا بگذارد تنها با تعدادی منزل مسکونی قدیمی که اکثریت آنها درحال تخریب بوده و یا دیواره‌های آنها فروریخته‌اند، تعدادی مغازه با کاربری‌های فنی و ساختمان‌هایی که در یک راستا قرار ندارند و فضایی عاری از هرگونه مبلمان شهری مواجه می‌شود، حال اینکه این خیابان به‌عنوان محلی برای اجرای طرح پیاده‌راه انتخاب شده جای سوال‌های بسیاری دارد.

محله تاریخی حصار هیچ توازنی برای تبدیل شدن به یک پیاده راه را ندارد

پیاده‌راه به مسیری گفته‌ می‌شود که به لحاظ ظاهری از حداقل المان‌های شهرسازی و مبلمان شهری اعم از سنگ‌فرش مناسب، فضاسازی مطلوب، استقرار اماکن استراحت، مراکز خرید مناسب و متعارف با نیاز مردم، پاساژ‌ها، کافی‌شاپ و مراکز تهیه خوراکی‌ها، رستوران‌ها و سایر امکانات رفاهی عمومی، تعبیه رمپ‌ها و مناسب‌سازی مسیر تردد معلولین، فضای سبز معقول و سایر مناسب‌سازی‌های لازم برای یک مسیر پیاده‌رو برخوردار باشد.

در مقایسه خیابان حصار با تعریف متعارف یک پیاده‌راه درمی‌یابیم که این خیابان هیچگونه توازنی برای تبدیل شدن به یک پیاده‌راه را ندارد و با تحقیقات بیشتر می‌توان دریافت ابلاغ مصوبه اجرای این طرح در خیابان حصار از هیچ‌گونه مطالعات علمی پیروی نمی‌کند و طرح تهیه‌شده برای اجرای پیاده‌راه در این خیابان با نواقص بسیاری مواجه است.

مجموعه شهرداری کلانشهر اراک اگر بخواهد نسبت به مبدل ساختن خیابان حصار به یک پیاده‌راه اقدام کند، در اصل جز اسراف و تضییع بیت‌المال کاری نکرده است زیرا حتی با انجام ابتدایی‌ترین بررسی‌ها نیز می‌توان دریافت این خیابان عاری از هرگونه شرایط مطلوب برای مبدل شدن به یک مسیر پیاده‌رو است.

مجموعه شهرداری اراک معتقد است، هدف اجرای طرح پیاده‌راه در این مسیر استفاده عامه مردم از فضا و ترویج فرهنگ پیاده‌روی و مراجعه توریست‌ها به این خیابان و عبور از ابتدای خیابان حصار به مقصد میدان ارگ به‌منظور گردشگری است، حال سوالی که مطرح می‌شود بر این مبنا است هنگامی که این خیابان هیچگونه مرکز خرید و یا امکانات رفاهی برای مراجعه شهروندان و هیچگونه جاذبه گردشگری اعم از بنای تاریخی، موزه، اثر باقدمت و سایر موارد را برای مراجعه گردشگران ندارد چرا باید شهرداری نسبت به اجرای این طرح در این خیابان اقدام کند؟

البته ناگفته نماند که نام شهرستان اراک درحال حاضر بیشتر هم‌رده شهرهای صنعتی ذکر می‌شود تا اینکه در لیست شهرهای گردشگرپذیر حضور داشته باشد، با این حال اگر هدف شهرداری کلانشهر اراک ترویج فرهنگ گردشگرپذیری و یا ساماندهی یک فضا به‌منظور جذب گردشگر است، می‌تواند از سایر ظرفیت‌های موجود نهفته در شهر ازجمله بازار تاریخی مجاور خیابان حصار استفاده کند زیرا این مرکز از حداقل امکانات لازم برای بازدید گردشگران از جمله حفظ بنای تاریخی خود و نوسازی محیط برخوردار است که می‌تواند حرفی برای گفتن داشته باشد و اگر نگاهی عقلانی به قیاس خیابان حصار و بازار تاریخی شهر اراک که به طور دقیق در مجاورت یکدیگر قرار دارند داشته باشیم بیشتر به بی‌برنامگی‌های مجموعه شهرداری می‌رسیم.

 تاثیر نامطلوب طرح پیاده‌راه حصار بر وضعیت ترافیک مرکز شهر اراک

از کم‌ و کاست ارکان اصلی شهرسازی و اصول رعایت‌نشده بافت شهری و قدیمی بودن خیابان حصار که بگذریم، باید به چندین مرکز پرمراجعه خودروها که در این خیابان مستقر شده‌اند اشاره‌ای داشته باشیم، در خیابان حصار و محدوده میدان ارگ چندین مدرسه فعال در دو شیفت صبح و عصر استقرار یافته که با آغاز سال تحصیلی وسایل ایاب‌ و ذهاب دانش‌آموزان تنها باید از این خیابان برای تردد دانش‌آموزان استفاده کنند که درغیر این صورت به اجبار باید به خیابان‌های پرترافیک اطراف مراجعه و دیررسیدن دانش‌آموزان به کلاس درس را جایگزین دسترسی آسان به مقصد آنها کنند.

علاوه بر مدارس این محدوده تعداد زیادی از مراکز عمده توزیع فرش شهر اراک نیز در این خیابان مستقر هستند که فعالیت آنها تنها به باربری مداوم خودروهای نیمه‌سنگین وابسته است، مشاهدات عینی نشان داده که مراکز توزیع عمده موادغذایی، بهداشتی و خدماتی این منطقه نیز فعالیتی توام با عبور و مرور مداوم خودروهای نیمه‌سنگین از این خیابان دارند که انسداد آن به معنایی با تعطیلی کسب این مشاغل مساوی است.

اکثریت مشاغل مستقر در این خیابان مشتری‌های ویژه‌ای برای خود دارند و رزق آنها به سبب استقرار 50 ساله مغازه و صنفشان در آن مرکز حاصل می‌شود، حال اگر شهرداری نسبت به مسدود کردن این خیابان اقدام کند و هیچگونه خودرویی مجاز به تردد از این منطقه نباشد به طور قطع عامل بازدارنده‌ای برای مراجعه مشتری این صنوف به مغازه‌های خیابان حصار و تشویق مشتریان برای مراجعه به خیابان‌های اطراف که سهولت دسترسی دارند و رقیبان این اصناف و درنتیجه به معنای عامه بریدن نان کاسبان می‌شود.

اجرای یک طرح جامع شهری پیش از اجرا نیاز به مطالعه‌ای دقیق و کامل از فضا و برآورد نقاط ضعف و قوت طرح پس از اجرا دارد، لازمه اجرای طرح انسداد یک خیابان، بررسی موقعیت جغرافیایی و برآورد حجم تردد و کنترل ترافیکی آن منطقه است که درخصوص خیابان حصار می‌توانیم بگوییم مجری طرح هیچگونه توجهی به مشکل ترافیکی خیابان‌های قائم‌مقام در ضلع غربی خیابان حصار و خیابان محسنی در ضلع شرقی این خیابان نداشته است که پس از اجرای این طرح حجم تردد خودروهای این خیابان نیز به دو خیابان مذکور سریز و منجر به تشدید حجم ترافیک شهری می‌شود.

مزاحمت سه‌شنبه‌های پیاده‌راه برای مردم اراک

همانطور که پیش‌تر اشاره شد، تعداد سه پارکینگ خودرو در خیابان حصار مستقر شده که در صورت تبدیل این خیابان به پیاده‌راه حجم قابل توجهی از ظرفیت پارکینگ خودرو در حوالی مرکز شهر از بین می‌رود، در این صورت باید دید که آیا مشاور اجرایی این طرح محل جایگزینی را برای از دسترس خارج کردن این سه پارکینگ درنظر گرفته است یا خیر.

برای بررسی بیشتر به مطالعه مضمون طرح ارائه شده توسط مشاور اجرائی آن پرداختیم، براساس این آمار هیچ یک از کوچه‌های بازار سرپوشیده اراک که به خیابان حصار منتهی شده‌اند درنظر گرفته نشده، آمار دقیقی از تعداد کسبه مستقر در این خیابان ذکر نشده، آمار ارائه شده مبنی بر انواع مشاغل نبوده و تعداد آنها صحیح نیست، طرح فاقد توجیه ترافیکی بوده، توجیه محیط‌زیستی برای آن وجود ندارد و اجرای آن تنها منجر به ازدیاد ترافیک در دو خیابان اصلی مجاور این منطقه می‌شود.

پس از اینکه شهرداری اراک نسبت به اجرائی شدن طرح پیاده‌راه خیابان حصار اقدام کرد، برای جمع‌آوری مشاهدات عینی یک صبح سه‌شنبه که تاریخ اجرای این طرح بود به خیابان حصار رفتیم، در شرح صحنه مشاهده شده تنها می‌توان گفت خلوتی منطقه و خالی بودن آن از هرگونه عابر پیاده‌ای تصویرساز ایام تعطیل نوروز که کمتر کسی در شهر حضور دارد بود، حال با این شرایط کاسبان آن خیابان چگونه کسب درآمدی داشته باشند؟

در عامیانه ترین حالت تحلیل مردم برای مراجعه به این خیابان آن هم به‌ صورت پیاده و برای انجام کارهای شخصی اینگونه است که بدون خودروی شخصی دستیابی به مراکز مورد نظر و انجام فعالیت‌های مربوط به مشاغل این حوزه آسان نیست، پس از روز سه‌شنبه نیز کمتر کسی در دو روز پایانی هفته برای انجام کارهای شخصی از منزل خارج می‌شود و همین وقفه یک روزه در روند فعالیتی کسبه به معنی تعطیلی مطلق سه‌روزه در پایان هر هفته برای آنها است، حال باید پرسید که آیا مجری طرح میزان درآمد این مشاغل را هم مورد بررسی قرار داده و به این مسئله توجه داشته است که اکثریت این مشاغل از قشر ضعیف و متوسط جامعه هستند که اختلال در روند شغلی آنها همان اندک درآمد ماهیانه‌شان را نیز با خلل مواجه می‌سازد؟

پیرو جمع‌آوری تمامی این موارد به ملاقات اکثریت کسبه مستقر در خیابان حصار رفته‌ایم تا ضمن جمع‌آوری آماری جامع، درد و دل اکثریت آنها را نیز به گوش مسئولان در راس اجرای این طرح بی‌بنیان و اساس برسانیم.

 اکثریت جمعیت ساکن در منازل مسکونی این خیابان قشر مسن و سالخورده شهر هستند

به گفته کسبه این خیابان، یک روز پس از اجرائی شدن طرح مذکور نظرسنجی کتبی آن هم به‌ صورت رندم و ناقص در قالب پرسشنامه‌هایی در میان کسبه توزیع شده اما اکنون که مدتی است از اجرائی شدن این طرح در خیابان حصار می‌گذرد هنوز هم فرم‌های نظرسنجی از میان کاسبان جمع‌آوری نشده است و این اقدام ضعف نظارتی مجموعه شهرداری و بی‌تفاوتی آن نسبت به خواسته عمومی را نشان می‌دهد.

ساکنین این خیابان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم بر این مسئله اشاره داشتند که اکثریت جمعیت ساکن در منازل مسکونی این خیابان قشر مسن و سالخورده شهر هستند که تردد آنها بدون خودرو بسیار دشوار است، زیرا این قشر توان پیاده‌روی تا دستیابی به مسیر خودرو را ندارد، علاوه بر آن با ممنوعیت تردد خودرو مانع بزرگی بر سر راه فرزندان این قشر از جامعه برای تردد سهل به منازل پدر و مادرهایشان ایجاد می‌شود که این مسئله خود جای بحث بسیاری دارد.

این طرح سه‌شنبه هر هفته در خیابان حصار اجرائی می‌شود و پیرو این تصمیم شهرداری تعدادی غرفه خرید صنایع دستی، ارائه خوراکی و نوشیدنی‌ها در این محل قرارداده که به طور دقیق از هر یک از این غرفه‌ها یک مغازه مشابه در خیابان حصار مستقر است و این اقدام شهرداری به‌طور علنی فعالیت این رسته‌ها را مختل ساخته است.

در مجموع این مباحث باید بگوییم که شهرداری با آغاز اجرای این طرح و برپایی جشن در اصل بیکاری کسبه صاحب قدمت این منطقه را جشن گرفته است و با اجرای این طرح تنها رکود را برای شاغلان منطقه به ارمغان می‌آورند.

مزاحمت طرح برای کسبه محله تاریخی حصار؛ فروش و تحویل بار با مشکل روبرو شده است

در گزارش میدانی تهیه شده در این خصوص یکی از کسبه فعال در شغل پخش محصولات غذایی با اعتراض به این طرح به خبرنگار تسنیم گفت: تمامی کار بنده به رفت‌ و آمد ماشین‌های باربری در این خیابان بستگی دارد زیرا به‌ طور مداوم درحال ارسال و یا تحویل بار هستیم، حال اگر تردد خودرو در این خیابان ممنوع شود چه می‌توان کرد، مسئولان شهرداری بدانند با اجرای این طرح تنها رکود را مهمان سفره‌های خانواده‌های ما کرده‌اند.

فرد دیگری از کسبه‌های این محل به خبرنگار تسنیم گفت: قدمت استقرار مغازه بنده در همین محل به 50 سال گذشته باز می‌گردد و در طی سالیان متوالی در رسته ساخت تابلوهای تبلیغاتی فعالیت دارم، اگر کارشناس اجرائی این طرح مطالعه دقیقی داشت می‌توانست برآورد کند که طول هر تابلوی تبلیغاتی کمتر از یک و نیم متر نیست، حال چگونه می‌شود در این زمینه مشتری به ما مراجعه، سفارش و تحویل بگیرد؟

یکی از سکنه این خیابان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با اعتراض به اجرای این طرح بیان کرد: مسئولان شهرداری پس از اینکه این طرح را در کمال نارضایتی تمامی سکنه اجرائی کردند مدعی شدند که برای سهولت تردد اعضای محل به آنها کارت تردد ارائه می‌دهند، اما مسئولان شهرداری برای میهمان‌های این منازل فکری نکرده‌اند، اگر خانه‌ای مسافری از شهر دیگر داشته باشد چگونه باید آن را به منزل خود بیاورد؟

باحضور در میان جمعی از کسبه و ساکنان این خیابان مطلع شدیم که این افراد اعتراض خود را به دو صورت انفرادی و جمعی جمع‌آوری و به مسئولان شورای شهر و شهرداری ارائه داده‌اند، در اعتراضات فردی هر شخص معضلات مربوط به شغل خود و رابطه ایجاد اختلال پیرو اجرای طرح در آن شغل را بیان کرده و در اعتراض جمعی شاکله کلی از معضلات پیرو طرح به مسئولان ارائه داده شده که تاکنون هیچ توجهی به آن نشده است.

براساس آنچه کسبه و ساکنان این محدوده طرح می‌کنند، اجرائی شدن این طرح در نخستین وهله هیچگونه توجیه زیست‌محیطی و ترافیکی ندارد و سبب سرریز شدن ترافیک این منطقه به خیابان‌های قائم‌مقام فراهانی و محسنی و همین طور کوچه‌های این خیابان می‌شود.

«اخوان» کارشناس اجتماعی و شهری استان مرکزی: لازمه اجرای چنین طرحی در یک خیابان فرسوده در نخستین گام اصلاح زیرساخت‌ها و ترمیم و بازسازی بناها است، اعضای شهرداری بدانند که این خیابان با نقش زدن رنگ‌ها بر دیوارهایی که درحال ریزش هستند نوسازی نمی‌شود و برای اجرای چنین طرحی مطالعه گسترده و علمی حرف نخست را می‌زند

 

 

 مراجعه کنندگان به بافت تاریخی حصار برای پیاده‌روی و تفریح به خیابان نمی‌آیند

یک کارشناس اجتماعی و شهری با انتقاد از اجرای این طرح در محدوده بافت تاریخی حصار اراک به خبرنگار تسنیم گفت: خیابان حصار شهر اراک هیچگونه جاذبه گردشگری و تفریحی ندارد بلکه تمامی سراسر این خیابان اشباع از صنوفی است که عامه مردم با آنها سر و کار ندارند که برای پیاده‌روی و تفریح به این محل مراجعه کنند، همچنین مسئولان شهرداری باید بدانند اجرای طرحی که با سلب آرامش عمومی همراه باشد به صلاح جامعه نیست.

اخوان افزود: تاسیسات زیرساختی خیابان حصار به‌طور کامل فرسوده و این خیابان کشش اجرای طرح پیاده‌راه را ندارد، اگر هدف اصلی ترویج فرهنگ پیاده‌روی و ایجاد محدوده‌ای به‌عنوان پیاده‌راه باشد مسئولان شهرداری می‌توانند از ظرفیت خیابان امیرکبیر استفاده کنند.

وی بیان کرد: خیابان امیرکبیر شهر اراک از دو جهت شمالی و جنوبی به دو محل میدان شهدا و بازار سرپوشیده اراک منتهی می‌شود که همین مسئله می‌تواند ظرفیت بسیار مثبتی برای ایجاد یک پیاده‌راه از اصلی‌ترین میدان شهر به فضای تاریخی و فروشگاهی بازار اراک باشد.

این کارشناس اجتماعی و شهری محدوده حصار اراک را از جمله محله‌های دارای تردد بالا دانسته و تصریح کرد: کسبه این خیابان مشتری‌های قدیمی و ویژه خود را دارند که اجرای طرح پیاده‌راه به‌طور قطع فعالیت شغلی این افراد را به چالش می‌کشد که مصداق این جمله در روزهای سه‌شنبه اجرای طرح مشهود است.

** اجرای طرح پیاده‌راه در خیابان حصار بنیان علمی ندارد

وی عنوان کرد: اجرای طرح پیاده‌راه در خیابان حصار بنیان علمی ندارد و تنها دلیل شهرداری از اجرای آن نباید قیاس با شهرهای دیگر باشد زیرا اگر این طرح در شهرهای دیگر نتایج مثبتی برجا گذاشته از تمامی زیرساخت‌ها و شرایط لازم برای اجرای طرح برخوردار بوده‌اند.

اخوان خاطرنشان کرد: اجرای طرح پیاده‌راه در این منطقه دردی از ترافیک شهری دوا نمی‌کند زیرا عمده ترافیک شهری در مرکزی‌ترین نقطه شهر متمرکز شده است، در انتها باید بگوییم شهروندان ما با اجرای طرح پیاده‌راه مخالفتی ندارند اما مسئولان در زمینه انتخاب محل اجرای طرح باید دقت بیشتری داشته باشند.

وی ادامه داد: خیابان حصار شهر اراک هیچگونه جاذبه توریستی ندارد که گردشگری به این نقطه جذب شود، علاوه بر آن بافت تجاری، اداری و سکونی این خیابان درهم تنیدگی دارد و نوع کسب در این منطقه مورد نیاز و مورد پسند عامه مردم نیست که جمعیت را به سمت‌ و سوی خود بکشاند.

این کارشناس شهری و اجتماعی عنوان کرد: سیاست‌هایی که توسط شهرداری اعمال می‌شود باید هر 10 سال یکبار در راستای نوآوری عمران شهری قابل بازنگری باشد، همچنین باید بگوییم که شرکت مشاوری که اجرای این طرح را در اختیار دارد بومی نیست و آنگونه که باید نسبت به کاربری این خیابان و موقعیت استقرار آن آشنایی ندارد.

وی اضافه کرد: لازمه اجرای چنین طرحی در یک خیابان فرسوده در نخستین گام اصلاح زیرساخت‌ها و ترمیم و بازسازی بناها است، اعضای شهرداری بدانند که این خیابان با نقش زدن رنگ‌ها بر دیوارهایی که درحال ریزش هستند نوسازی نمی‌شود و برای اجرای چنین طرحی مطالعه گسترده و علمی حرف نخست را می‌زند.

** اجرای طرح پیاده‌راه بدون مصوبه شورای ترافیک استان مرکزی

به دنبال بررسی تمامی مطالب گردآوری شده، خبرنگار تسنیم به دفتر فنی استانداری مرکزی مراجعه کرد تا نظرات مدیرکل دفتر فنی استانداری مرکزی را درخصوص این پروژه کسب کند.

حمیدرضا نوازنی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، با اشاره به اجرای طرح پیاده‌راه خیابان حصار گفت: مسئله پیاده‌راه‌سازی برخی از خیابان‌های شهر اراک سالیان زیادی است که مطرح شده تا خیابان‌هایی که ظرفیت تبدیل شدن به معبر و مسیر پیاده‌روی را دارند مورد اجرای این طرح واقع شوند.

وی افزود: لازمه اجرایی شدن این طرح شناسایی خیابان‌های دارای ظرفیت و انجام مطالعات کافی بر روری آنها است، یکی از خیابان‌هایی که برای اجرای این طرح درنظر گرفته شده خیابان حصار شهر اراک است که مسئولان شهرداری براین باورند که این خیابان نقش موثری در ترافیک شهری اراک ندارد.

مدیرکل دفترفنی استانداری مرکزی تصریح کرد: اجرائی شدن طرح پیاده‌راه در خیابان حصار تنها به یک مصوبه اولیه از شورای ترافیک منوط شده در صورتی که مقرر شد اجرای این طرح در این منطقه مورد مطالعه بیشتر واقع شود و بعد از انجام تمامی این مراحل نسبت به اجرای طرح اقدام کنند اما درحال حاضر شهرداری این طرح را روزهای سه‌شنبه در این خیابان اجرائی می‌کند.

دفترفنی استانداری در جریان اجرای طرح نبوده است

نوازنی ادامه داد: فاز دوم اجرای این طرح مورد مطالعه و بررسی قرار نگرفته و به تصویب نرسیده است و باید بگوییم که دفتر فنی استانداری در جریان اجرای این طرح نبوده و مجموعه شهرداری خودسرانه تصمیم‌گیری و سپس دست به اجرای این طرح زده است.

وی عنوان کرد: مسیر میدان هفت تیر تا دهانه ورودی بازار یکی دیگر از مسیرهای پیشنهادی برای اجرای این طرح به شمار می‌آید که از ظرفیت‌های معقول‌تری مبنی بر تعاریف یک پیاده‌راه، برای مبدل شدن به یک پیاده‌راه برخوردار است اما اینگونه اقدامات نباید با عجله به اجرا برسند.

مدیرکل دفترفنی استانداری مرکزی خاطرنشان کرد: زمانی که یک معبر به‌عنوان پیاده‌راه اعلام می‌‌شود پیش از آن باید یک مسیر جایگزین را برای استفاده خودروها و وسایل نقلیه در نظر بگیریم و نمی‌توانیم خیابان‌ها را بسته و آنها را به معابر پیاده مبدل سازیم زیرا ظرفیت شبکه معابر شهر اراک در مرکز شهر بسیار محدود است و به سختی می‌توانیم جایگزینی برای آن معابر درنظر بگیریم.

 اجرای طرح پیاده‌راه خیابان حصار عجولانه انجام شده است

نوازنی بیان کرد: باتوجه به شرایط معابر و ظرفیت ترافیک شهری باید تلاشمان بر این باشد که ترافیک شهری را مورد تنش قرار ندهیم، اجرای طرح پیاده‌راه خیابان حصار عجولانه انجام شده و درحال حاضر منتظریم تا بازخورد آن را ببینیم.

وی افزود: فاز نخست مطالعات این طرح مبنی بر بررسی بار ترافیکی، مسیر تردد و توقف خودروها در خیابان حصار و دومین فاز از مطالعات مبنی بر ظاهرسازی این منطقه است زیرا درحال حاضر این خیابان از هیچگونه جاذبه‌ای برای تبدیل شدن به یک پیاده‌راه برخوردار نیست و لازمه ایجاد یک پیاده‌راه کف‌سازی مناسب، ایجاد مبلمان شهری، ایجاد جاذبه پیاده‌روی، بدنه‌سازی و سایر اقداماتی است که مردم را به سمت محل پیاده‌روی جذب کند.

مدیرکل دفتر فنی استانداری مرکزی خاطرنشان کرد: بسیاری از بناهای مستقر در خیابان حصار شهر اراک بناهای فرسوده و تخریبی‌ هستند که عقب نرفته‌اند و برای اجرای این طرح نخستین اقدامی که باید به انجام می‌رسید حداقل ترتیب دادن به این بناها و بازگشایی پیاده‌روها بود که حداقل امکان طراحی و استقرار چیدمان شهری را به دست آورد.

شهرداری تنها برای اجرای این طرح در خیابان حصار عجله را پیشتاز کار خود کرده است

نوازنی بیان کرد: افرادی که به یک پیاده‌راه مراجعه می‌کنند علاوه بر استفاده از جلوه‌های بصری نیازمند دریافت خدمات رفاهی و تفریحی نیز هستند که متاسفانه هیچگونه مرکز خدماتی و رفاهی در خیابان حصار اراک تعبیه نشده است و حتی استقرار این موارد نیز به یک طراحی شهری نیازمند است که متاسفانه این طراحی به انجام نرسیده و شهرداری تنها برای اجرای این طرح در خیابان حصار عجله را پیشتاز کار خود کرده است.

وی افزود: بازار تاریخی شهر اراک یکی از بهترین اماکن مورد نظر و دارای ظرفیت برای اجرای طرح پیاده‌راه در شهر اراک است، همچنین بازار سرپوشیده شهر اراک از ساعت 8 شب تا 8 صبح تعطیل و فضای مرتب و مطلوب آن بلااستفاده است.

مدیرکل دفترفنی استانداری مرکزی ادامه داد: فضای این بازار به لحاظ تاریخی، اقتصادی و تجاری یکی از قوی‌ترین اماکن استان مرکزی محسوب می‌شود که اگر در سراهای این مرکز برخی کاربری‌ها را مستقر سازیم و در آنها فعالیت تعبیه و حیات شبانه را در این منطقه ساماندهی کنیم می‌توانیم بهره‌بری بسیار بالایی داشته باشیم و مردم نیز برای پیاده‌روی در این فضا جذب می‌شوند.

نوازنی عنوان کرد: متاسفانه بازار تاریخی شهر اراک آنگونه که باید رونق شبانه ندارد و با توجه به اینکه شهر اراک از محیط‌هایی برای گردش شبانه برخوردار نیست مردم شهر برای تفریح به اماکن نامطلوبی مانند بلوارها برای نشستن مراجعه می‌کنند، اما با ساماندهی اینگونه ظرفیت‌ها علاوه بر خدمت‌رسانی به مردم می‌توانیم حداقل استفاده را از فضای شهری داشته باشیم باشیم.

متاسفانه مجموعه شهرداری درحال حاضر اقدامات را خودسرانه به انجام می‌رساند

وی افزود: شهر اراک به شدت با کمبود فضاهای گردشگری و تفریحی مواجه و این اقدام شهرداری شروع یک رویکرد جدید است اما اینگونه اقدامات باید بسیار سنجیده انجام پذیرند تا بازخورد منفی نداشته باشند زیرا اگر این طرح‌ها با شکست مواجه شوند سبب می‌شود تا طرح‌های بعدی نیز عملکرد موفقی نداشته باشند.

مدیرکل دفترفنی استانداری مرکزی ادامه داد: متاسفانه مجموعه شهرداری درحال حاضر اقدامات را خودسرانه به انجام می‌رساند و ما نیز قصد تقابل با آن را نداریم اما اینگونه فعالیت کردن نتایج مطلوبی برجا نمی‌گذارد و امیدواریم طرح‌هایی که قرار است در سطح شهر به انجام برسد با بررسی کامل موقعیت، انجام مطالعات دقیق و نظرخواهی و بررسی در کمیسیون‌های مربوطه به فاز اجرائی راه یابد تا ضعف طرح‌ها مورد نارضایتی مردم و ناهماهنگی دستگاه‌های اجرائی نشود.

** داده‌های جالب شهردار اراک از اجرای طرح؛ اجرای طرح براساس پرسش‌نامه از اهالی محل!!!

با این حال چندی پیش شهردار اراک در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با اشاره به اجرای طرح پیاده‌راه در شهر اراک اظهار داشت: میدان ارگ، خیابان حصار، خیابان محسنی، تا میدان شهدا و میدان 7 تیر تا دو سال آینده به پیاده‌رو تبدیل می‌شوند.

«نوازنی» مدیرکل دفتر فنی استانداری مرکزی: متاسفانه مجموعه شهرداری درحال حاضر اقدامات را خودسرانه به انجام می‌رساند و ما نیز قصد تقابل با آن را نداریم اما اینگونه فعالیت کردن نتایج مطلوبی برجا نمی‌گذارد و امیدواریم طرح‌هایی که قرار است در سطح شهر به انجام برسد با بررسی کامل موقعیت، انجام مطالعات دقیق و نظرخواهی و بررسی در کمیسیون‌های مربوطه به فاز اجرائی راه یابد تا ضعف طرح‌ها مورد نارضایتی مردم و ناهماهنگی دستگاه‌های اجرائی نشود

 

محمدکریم شفیعی افزود: خیابان حصار تردد ترافیکی نداشته و بیشتر پارکینگ بوده، این خیابان دارای بافت تاریخی و قدیمی است که باید از آن محافظت کرد.

شهردار اراک تصریح کرد: معمولا پیاده‌راه در شهرها محلی برای آرامش، استراحت و گفتمان بوده و تردد وسایل نقلیه در این محل‌ها محدود است و تنها خودروهای امدادی و افراد ساکن در این مناطق می‌توانند در این قسمت‌ها تردد داشته باشند.

شفیعی بیان کرد: پرشس‌نامه‌هایی به همه ساکنان و مشاغل این خیابان داده شده و براساس نظرسنجی بیشتر مردم دغدغه تردد ماشین خود و یا وسیله نقلیه مهمانان خود را دارند.

وی عنوان کرد: برهمین اساس برای ساکنان این مناطق کارت تردد صادر شده و 6 متر از مسیر نیز گذر امدادی و مابقی پیاده‌راه می‌شود، ساکنان این مناطق می‌توانند از این گذر امدادی برای تردد و انتقال وسایل نقلیه خود به پارکینگ‌ استفاده کنند.

شهردار اراک خاطرنشان کرد: مشاغل موجود در پیاده‌راه‌ها مشاغل خدماتی، تفریحی و تفرجی بوده و معمولا کارواش، آهنگری و یک سری از این مشاغل این چنینی باید به خارج از این محدوده هدایت شوند.

به گزارش تسنیم، این درحالی اتفاق افتاد که روز گذشته یکشنبه 23 تیرماه مردم این محدوده شهری در محل شورای شهر اراک به منظور اعتراض به اعضای شورای شهر که پس از سفر به همدان در فکر اجرای چنین طرحی افتاده و با ضرب العجل و شتاب‌زده پیگیر اجرای آن شدند، حضور یافتند که از حضور آنها برخلاف مراجعه‌کنندگان طرح 58 متری جلوگیری شد تا شائبه این به وجود بیاید چه منافعی در پس لغو 58 متری وجود داشت که در طرح پیاده‌راه حصار که کسب و زندگی ساکنان قدیمی اراک را مختل کرده وجود ندارد.

تا آنجاکه حتیبرخلاف زمانی که برخلاف روال قبل شورای شهر اراک درمورد ساکنان محدوده 58 متری، بارها اعضای شورا و شهرداری تشکیل جلسه داده و در بین مردم این منطقه حضور می‌یافت، این بار رئیس شورای شهر اراک اعلام کرد که نمی‌خواهند این رویه اعتراض عادی شود و اجازه نداده‌اند مردم اعتراض کنند.

هرچند مدیران شهری در حرکتی خودستایانه بارها و بارها بر مطلوب بودن طرح اجرایی خود تاکید کرده تاجایی که شهردار اراک در نشست خبری روز خبرنگار با تفاخر بالا بر این طرح فخر فروخت، اما درمقابل مجموعه عمرانی استانداری مرکزی و کارشناسان نظری مقابل نظر مدیریت شهری اراک دارند به طوری که معاون عمرانی استاندار مرکزی نیز رسما اعلام کرد با اجرای طرح پیاده راه در خیابان حصار اراک موافق نیست و این طرح مصوبات لازم شورای ترافیک و… را ندارد.

به هرحال، امیدواریم که مسئولان شهرداری، شهرسازی و سایر ارگان‌های مرتبط با اجرای طرح پیاده‌راه خیابان حصار، این طرح را به طور مجدد مورد بازنگری و مطالعه قرار دهند و در اصلاح مجدد آن تمام حقوق ساکنین این خیابان درنظر گرفته شود.

 

گزارش از نسترن شریفی

انتهای پیام/ ع