سیستان و بلوچستان "رکورددار" بازماندگان از تحصیل کشور +تصاویر

به گزارش خبرگزاری تسنیم از چابهار, کودکان بازمانده از تحصیل؛ کودکانی که در سن تحصیل حداقل 6 تا 12 سال عمدتا به دلیل فقر مطلق برای پسران و یا ساختارهای فرهنگی و اجتماعی برای دختران از قطار مدرسه جا می‌مانند؛ به گفته رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، در چهارسال گذشته 143 هزار کودک که به‌دلایل فوق از تحصیل بازمانده بودند به مدرسه جذب شدند و هم‌چنان 142 هزار کودک از تحصیل بازمانده‌اند.

سیستان و بلوچستان محروم‌ترین استان ایران در شاخص‌های اساسی و اصلی زندگی، رکوردار کودکان بازمانده از تحصیل است؛ به گفته مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان، در چهارسال گذشته 120 هزار کودک بازمانده از تحصیل جذب مدارس شدند و هم‌چنان 70 هزار نفر از تحصیل بازمانده‌اند؛ این یعنی از جمعیت 143 هزار کودک بازمانده از تحصیل که در 31 استان ایران جذب شدند، بیش‌از 80 درصد آن، 120 هزار نفر متعلق به سیستان و بلوچستان‌ است؛ هم‌چنین از 142 هزار کودک هم‌چنان بازمانده هم چیزی حدود 50 درصد بازهم متعلق به محروم‌ترین استان ایران است.

محرومیت‌های عمقی، تاریخی و جدی در شاخص‌های اساسی زندگی و صدالبته ساختارهای فرهنگی و سنتی دست به دست هم داده‌اند تا سیستان و بلوچستان پایین‌ترین شاخص‌های آموزشی را در بین 31 استان کشور داشته باشد و میزبان بالاترین نرخ بازماندگان از تحصیل ایران باشد.

دختران، عمده بازماندگان از تحصیل سیستان و بلوچستان

معاون مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان می‌گوید: در چهار سال گذشته، آموزش‌وپرورش با یک کار جدی و عملیاتی به بحث بازماندگان از تحصیل ورود پیداکرده و با مراجعه خانه به خانه و شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل، آن‌ها را به مدرسه فرستاده است. براساس برنامه مدون آموزش و پرورش حتی مدیران مناطق در سیستان و بلوچستان نیز بر اساس جذب حداکثری بازمانده‌ها ارزشیابی می‌شوند.

حسن نورورزی در گفت‌وگو با تسنیم می‌افزاید: عمده بازماندگان از تحصیل در سیستان و بلوچستان دختران هستند که به دلیل ازدواج زودرس و مسائل فرهنگی اجازه ادامه تحصیل به آن‌ها توسط خانواده‌ها عمدتاً در مناطق روستایی داده نمی‌شود، البته اشتغال پسران و دوری مدرسه‌ها در روستاها برای دانش آموزان هم از دیگر دلایل افزایش بازماندگان از تحصیل در سیستان و بلوچستان است.

معاون مدیرکل آموزش‌وپرورش سیستان و بلوچستان تأکید می‌کند: باید با کمک ارگان‌ها مبادی ایجاد بازماندگان از تحصیل بسته شود، ما در آموزش‌وپرورش برنامه‌های مدونی را در دست اقدام داریم که ازجمله آن‌ها می‌توان به افزایش مدارس شبانه‌روزی در مناطق روستایی و طرح ایجاد مدارس روستا مرکز اشاره کرد که عمده توجه ما در رابطه با این دو طرح تسهیل تحصیل دانش آموزان در روستاهاست.

وی در عین حال می‌گوید: بااین‌وجود که مدارس شبانه‌روزی را افزایش دادیم و طرح ایجاد مدارس روستا مرکز را راه‌اندازی کردیم اما همچنان بازمانده از تحصیل‌داریم عمدتاً در دختران که به‌دلایل فرهنگی، خانواده‌ها همچنان اجازه تحصیل را به آن‌ها را نمی‌دهند.

 

 علیم یارمحمدی نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: تمام آمار کودکان بازمانده از تحصیل مربوط به بخش بلوچستان بوده (از جنوب زاهدان تا چابهار) و در منطقه سیستان چنین آماری وجود ندارد؛ علت این مسئله هم پراکندگی جمعیت و وسعت بالای زمین در این منطقه است.

عواقب سخت رها شدن بازماندگان از تحصیل آن‌هم در استان محروم و جوانی مانند سیستان و بلوچستان شاید پیش‌زمینه‌ای باشد برای ورود همه‌جانبه ارگان‌ها و گروه‌های خیری برای ریشه‌کنی بازماندگان از تحصیل در محروم‌ترین استان ایران.

مدیرکل بهزیستی سیستان و بلوچستان نیزمی‌گوید: هرچند جذب بازماندگان از تحصیل جزو وظایف حاکمیتی سازمان بهزیستی نیست؛ این سازمان درقالب طرح مشق ما از سال گذشته یک هزار و 116 نفر از کودکا 8 تا 13 سال بازمانده از تحصیل سیستان و بلوچستان را روانه کلاس‌های درس کرده است.

محمدرضا سراوانی در گفت‌وگو با تسنیم می‌افزاید: کودکانی که درقالب طرح مشق ما جذب شده‌اند همه به‌دلیل فقرمطلق از تحصیل بازمانده بودند وبرای ارائه خدمات مالی، مشاوره‌ای و مددکاری به آن‌ها بیش از 500 میلیون تومان اعتبارصرف شده است.

هم‌راستا با بهزیستی و آموزش و پرورش جمعی از دوستداران حقوق کودکان طرحی را به‌صورت عام المنفعه در سیستان و بلوچستان در حال اجرا دارند که با حمایت همه‌جانبه می‌تواند انگیزشی باشد بر جذب تمام بازماندگان از تحصیل در سیستان و بلوچستان و جلوگیری از ریزش دانش‌آموزان.

سارا شعبان زاده خالق این طرح و سفیر ICT کودک می‌گوید: متوجه شدیم که سیستان و بلوچستان محروم‌ترین استان ایران در شاخص‌های آموزشی است و بسیاری از کودکان به‌دلیل عدم فضای آموزشی مناسب و ساختارهای فرهنگی و پرورشی، انگیزه‌ای برای ادامه تحصیل ندارند.

وی در گفت‌وگو با تسنیم می‌افزاید: گروه ما با کمک و حمایت منطقه آزاد چابهار، 100 بسته آموزشی رایانه-کودک (واقعیت افزوده) را میان دانش‌آموزان و کودکان روستای رمین چابهار توزیع کرد و در برنامه‌ای منجسم و به‌صورت سه‌روز کارگاه آموزشی بسته‌های واقعیت افزوده کودکان توسط گروه‌ ما در روستای رمین اجرا شد.

شعبان‌زاده تصریح می‌کند: با توزیع این بسته‌ها و آموزش‌ها، متوجه‌ استعدادهایی در میان دانش‌آموزان مناطق محروم بلوچستان شدیم که برای همه ما تعجب آور بود؛ سعی خواهیم کرد در صورتی که حمایت شویم، یک پارک “کودک رایانه”  را در روستای رمین برای جذب و آموزش کودکان مناطق محروم جنوب بلوچستان باتوجه به زیرساخت‌هایی که این روستا دارد تشکیل دهیم تا انگیزه‌ای برای کودکان بازمانده از تحصیل ایجاد کنیم برای بازگشت به درس و مدرسه و پرتلاش و پرتوان ادامه دادنشان برای رسیدن به اهداف.

هرچه باشد؛ در استانی که جوان‌ترین استان ایران است و رکوردار رشد جمعیت کشور است؛ تعداد رو به افزون بازماندگان از تحصیل به‌دلیل کمبودهای عمقی، تاریخی و جدی شاخص‌های زندگی عواقب سختی دارد؛ عواقبی اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و گاهی امنیتی.

گزارش از سیدامیرحسین عظیمی

انتهای پیام/ ن