ابهامات بی‌پاسخ درباره مرکز مطالعات "تیمز" آموزش‌و‌پرورش

رضوان حکیم‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم درباره نتایج آزمون‌های بین‌المللی تیمز و پرلز و افت عملکرد دانش‌آموزان ایرانی اظهار کرد: ما مبالغ قابل توجهی را به عنوان حق عضویت در آزمون‌های تیمز و پرلز می‌پردازیم بنابراین “مرکز ملی مطالعات تیمز و پرلز” باید پژوهش‌های کاربردی انجام دهد و به شناسایی دقیق عوامل موثر در عملکرد دانش‌آموزان در این آزمون‌ها بپردازد و پیشنهادات موثر برای بهبود عملکرد ارائه کند.

مرکز مطالعات “تیمز” هیچ تحلیل کاربردی به معاونت آموزش ابتدایی ارائه نکرده است!

وی افزود: بنده به عنوان معاون آموزش ابتدایی می‌گویم که تا‌کنون از سوی مرکز ملی مطالعات “تیمز و پرلز” تحلیل کاربردی که به ما در شناسایی عوامل موثر بر افت عملکرد دانش‌آموزان در آزمون‌های بین‌المللی کمک کند، ارائه نشده است در حالیکه انتظار می‌رود پژوهشگران این مرکز بررسی چنین موارد را برای کمک به وزارت آموزش‌وپرورش مورد اهتمام جدی قرار دهند و زیر سؤال بردن سیاست‌های جدید وزارتخانه مشکلی را حل نمی‌کند.

نمره دانش‌آموزان ایران در آزمون‌های بین‌المللی هیچگاه به میانگین جهانی نرسید

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش وپرورش با اشاره به اینکه از سالی که ایران در آزمون‌های “تیمز و پرلز” شرکت می‌کند هیچگاه نمره ایران از میانگین بین المللی بالاتر نرفته است، تاکید کرد: این موضوع برای هر دو دوره ابتدایی و متوسطه اول صدق می‌کند و در هر دو دوره تحصیلی، نتایج ایران در آزمون‌های بین‌المللی تیمز از میانگین جهانی پایین‌تر است؛ در چنین شرایطی یکی از وظایف پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش و “مرکز ملی مطالعات تیمز” این است که بررسی کند چرا میانگین نمرات ایران در تمام این سال‌ها از میانگین بین‌المللی پایین‌تر مانده است؟!

حکیم‌زاده ادامه داد: روند نمرات ایران در دوره‌های تیمز و پرلز در این سال‌ها رشد داشته است به شکلی که نمره ریاضی پایه چهارم از 387 در سال 1995 به 431 در سال 2011 رسیده است و البته بدون تغییر در سال 2015 نیز همین نمره کسب شده است در درس علوم پایه چهارم نیز از نمره 380 در سال 1995 به 453 در سال 2011 رسید و در آزمون 2015 با 30 نمره افت نمره دانش‌آموزان ایرانی 421 شد.

وی عنوان کرد: قطعاً باید به‌صورت همه جانبه موضوع را بررسی کرد و بدون بررسی علمی از ربط دادن نتایج تیمز و پرلز به موضوعات بی‌ربط پرهیز کرد، در سال‌های گذشته برنامه‌ها و رویکردهای جدید وزارت آموزش‌وپرورش چون تکالیف مهارت‌محور، بازی و یادگیری یا عید و داستان اجرا نمی‌شد، پس مرتبط کردن نتایج ایران در آزمون‌های بین‌المللی تیمز و پرلز از سال‌های 1995 تا 2015 به سیاست‌های جدید آموزش و پرورش که از سال 2018 شروع شده است از هیچ منطقی برخوردار نیست.‌

از روش‌های سنتی و ناکارآمد برای آموزش مفاهیم علمی استفاده می‌کنیم!

حکیم‌زاده بیان کرد: نتایج عملکرد نظام‌های آموزشی پیشرو در آزمون‌های بین‌المللی نشان می‌دهد که آنها با روش‌هایی غیر از روش‌های سنتی و ناکارآمدی که ما همیشه در آموزش مفاهیم علمی به کار می‌گرفتیم، اقدام می‌کنند و از روش‌های جدید بهره می‌برند تا دانش‌آموزان با استفاده از فعالیت‌های عملی، دست‌ورزی و تکالیف مهارتی و بازی، یادگیری معنادار و عمیق داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل اهمیت دادن به کیفیت و به دلیل اصلاح عملکرد ضعیف دانش‌آموزان ایرانی، آموزش و پرورش به سمتی می‌رود که اصول علمی یادگیری در دوره ابتدایی را مبنای کار قرار دهد و اتفاقاً چون به فکر کیفیت در یادگیری هستیم، این سیاست‌ها را دنبال می‌کنیم چرا که نتایج گذشته نشان می‌دهد عملکرد قابل قبولی نداشتیم و این روش‌های ناکارآمد قدیمی است که باید زیر سؤال برود.

تأثیر منفی سیاست‌های اشتباه در جذب معلم بر یادگیری دانش‌آموزان

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش افزود: معلم به‌عنوان مهمترین عنصر کیفیت‌بخشی به فرایند یاددهی و یادگیری است در حالی که پشتیبانی خانواده، امکانات، تجهیزات و برنامه‌های درسی جزو سایر عوامل تاثیرگذار هستند اما مهمترین عنصر معلم است و اگر  آمادگی لازم را نداشته باشد بر روی عملکرد دانش‌آموز اثر خواهد داشت به عنوان مثال به‌دلیل اضافه شدن پایه ششم معلمانی به‌کار گرفته شدند که در متوسطه مشغول به کار یا خارج از کادر آموزشی بودند و تخصصی در آموزش ابتدایی نداشتند تمام این موارد بر روی عملکرد نظام آموزشی تأثیر منفی خواهد داشت.

وی تأکید کرد: تمام سیاست‌های جذب معلمان دوره با اهمیت ابتدایی که صرفاً بر مبنای پر کردن کلاس درس بدون توجه به کیفیت معلم باشد، اثرات نامطلوب بر روی یادگیری دانش‌آموزان خواهد داشت.

انتهای پیام/