ابتکاری زیبا از معلم دلسور قمی برای ‌شکوفایی استعداد شاگردانش؛ طرحی‌ که دانش‌آموزان را از فضای مجاز دور کرد

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، فضایی با نشاط و شور و حالی استثنایی که درک آن، آرامشی به‌ دوراز هرگونه دغدغه را برایم به همراه داشت، با گذری مختصر در محوطه آموزشگاه، لذت وصف‌ناپذیر حضور در جمع دانش آموزان دبستانی ذهن مرا به بیست‌وچند سال قبل پرتاب کرد زمانی که در کنار دوستان هم سن و سالم محو افکار کودکانه‌مان شده و برای اثبات خود به اطرافیان از شاخه‌ای به شاخه دیگر می‌شدیم.

با رها کردن افکار دل‌چسب آن دوران و عبور از پله‌های پوشیده از چمن مصنوعی منتهی به سالن، جاکفشی‌های چوبی خوش‌رنگی که دورتا دور در ورودی را احاطه کرده بود توجهم را به خود جلب کرد به معنی واقعی کلمه خانه دومی که سر زبان‌هاست در جلوی نظرم نمایان شد ورود به سالنی پوشیده از فرشینه‌های ضخیم نسکافه‌ای رنگ و دیوارهایی که نیمی از سنگ و نیم دیگرش با کاغذهای دیواری منقش تزئین شده بود جلوه بسیار زیبایی داشت.

با مشاهده صحنه روبرو بهت‌زده، معاون آموزشی دبستانم را دیدم که با خوش‌رویی به سمتم می‌آمد با این دیدار بار دیگر خاطرات دوران دبستانم را در ذهنم مرور کردم با این تفاوت که این بار معاون آموزشی دلسوز و مهربان مدرسه ما در لباس مدیری دغدغه مند، پژوهشگر و موفق که سی سال از عمر خویش را صرف تربیت تک‌تک دانش‌آموزانش کرده است و در مسیر تعلیم و تربیت به بهترین شکل ممکن نقش‌آفرینی کرد.

اعظم سلیمی کیا معلم و مدیری پژوهنده، با سابقه‌ای 30 ساله در حوزه آموزش‌وپرورش امروز توانسته با ارائه طرح و جایگزینی مناسب برای رفع معضل استفاده بیش‌ازحد از فضای مجازی به اقدام و ابتکار مؤثری در این زمینه پرداخته و با برنامه‌ریزی اصولی در به‌کارگیری آن امکانات، ذهن دانش آموزان را به تمرکز بیشتر، تفکر و خلاقیت وا دارد.

قطعاً قرار گرفتن در چنین فضا و شرایط بکر و نابی در بهبود کیفیت روند تحصیل بی‌تأثیر نخواهد بود درواقع دغدغه اغلب این روزهای خانواده‌ها و میزان حضور فرزندانشان در فضای مجازی و استفاده بی‌رویه از شبکه‌های اجتماعی که با خود مشکلات بسیار جسمی-حرکتی، اخلاقی-اجتماعی و عاطفی را دربر داشته همچنین گرامیداشت مقام معلم مرا برای گفت‌وگو با این معلم پژوهنده برتر کشوری ترغیب کرد.

اعظم سلیمی کیا در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قم، با بیان شرایط و امکانات و ابزارهای آموزشی در طول سه دهه خدمت پرافتخار خود اظهار داشت: با گذری بر سال‌های گذشته می‌توان گفت تمام مشقت‌های یک معلم در آن دوران از اداره مدارس سه شیفته گرفته تا کمبود امکانات آموزشی و آموزش تعداد بالای 50 نفری دانش آموزان در کلاس‌های درس را به‌خوبی درک کرده‌ام.

 درواقع با مرور و مقایسه‌ای بر امکانات و ابزار و ملزومات آموزشی در آن سال‌ها بر این باور صحه می‌گذاریم که روزبه‌روز به‌واسطه گسترش ابزارهای متنوع آموزشی برداشته های ما افزوده می‌شود و امروز علم و آگاهی والدین و تلاش‌های آن‌ها برای افزایش اطلاعات خود و فرزندانشان قابل غیاث با سال‌های گذشته نبوده است.

دامن زدن ناخواسته والدین بر تبعات استفاده از فضای مجازی

به گفته این مدیر پژوهنده برتر کشوری در سال 1367 وارد آموزش‌وپرورش شد و سال‌ها در کنار دانش‌آموزانی با روحیات و شرایطی مختلف تجربیات بسیاری اندوخت و هم‌زمان با تدریس، تحصیل خود را در مقطع کارشناسی رشته مدیریت آموزشی تکمیل کرد هرچند وجود تعداد 4 فرزند و مسئولیت‌ها و مشغله‌های مختلف، امکان ادامه تحصیل برایش فراهم نشد اما به‌صورت مهارتی بر اطلاعات خود در زمینه‌های مختلف می‌افزاید.

با بارش اطلاعاتی به‌روز در فضاهای مجازی و لزوم دستیابی به اندوخته‌های برخی از شبکه‌های اجتماعی، شاهد افراط در استفاده از این منابع اطلاعاتی به‌ویژه در دانش آموزان هستیم و والدین ما نیز ناخواسته و بدون در نظر گرفتن مضرات و مشکلات استفاده بیش‌ازحد از گوشی‌های همراه و به دنبال آن فضای مجازی بر تبعات این اتفاق دامن زده و شرایط دسترسی به این امکان را تسهیل می‌کنند.

وی افراط در استفاده از فضای مجازی را تهدیدی برای رشد ذهنی دانش آموزان به‌ویژه عدم تمرکز آن‌ها در بحث یادگیری دانست و افزود: در صحت این مطلب که فضای مجازی در دریافت داده‌های فوری و افزایش اطلاعات شناختی و شاید زبان‌آموزی دانش آموزان مؤثر است شکی نیست اما نباید ازنظر دور داشت که بنا به گفته مشاوران افراط در استفاده از آن می‌تواند تهدیدی بر سلامت فرد قلمداد شود.

سلیمی کیا در زمینهٔ طرح پیشنهادی و جایگزین مجموعه خود تصریح کرد: با توجه به بخش‌نامه جشنواره طرح تجارب و ایده‌ها و قبل از آن به پیشنهاد اعضای شورای انجمن اولیا و مربیان مدرسه طرح برنامه‌ای جذاب که بتواند جایگزین مناسبی برای این ابزار قرار گیرد بازی مکعب روبیک یا مکعب جادویی و آموزش گام‌به‌گام آن به دانش آموزان مورد تأیید واقع شد.

افزایش قدرت تمرکز، تفکر و خلاقیت با بازی مکعب جادویی

البته زمینه‌های اجرای این طرح با آموزش والدین نسبت به مضرات فضای مجازی و افزایش آگاهی و آمادگی آن‌ها برای پذیرش این طرح توسط کارشناسان این حوزه فراهم شد که استقبال پرشور و انگیزه بالای آن‌ها را در پی داشت البته این طرح در سطح کشوری نیز در قالب جشنواره تجارب و ایده‌های همکاران موردتوجه بسیاری واقع شد.

 با پیگیری‌های لازم و استفاده از مربیان کارآزموده و تهیه این ابزار با جنس مرغوب و قیمت مناسب برای دانش آموزان و همکاری معلمان همچنین در نظر گرفتن ساعتی به این منظور این طرح در بین کلیه دانش آموزان مدرسه اجرایی شد که درزمینهٔ باغبانی و گل‌کاری و هنرهایی از این قبیل نیز آموزش‌هایی توسط افراد متخصصی از دل اعضای شورای انجمن به دانش آموزان داده شد.

این پژوهشگر و مدیر فعال با اشاره به مشکلات اجرای فعالیت‌های فوق‌برنامه یادآور شد: درواقع با آموزش مهارت‌های مختلف به‌ویژه مکعب روبیک، علاوه برافزایش قدرت تمرکز و شکوفایی خلاقیت، کنترل و مدیریت زمان خود را به دست گرفته‌اند البته ناگفته نماند با همکاری خوب والدین محترم دانش آموزان، تنها مشکل اجرای فعالیت‌های فوق‌برنامه فرصت محدود کلاس‌های آموزشی ماست.

با مشاهده دغدغه مندی دلسوزانه و فعالیت شبانه‌روزی و بی چشم‌داشت معلمانی چون اعظم سلیمی کیا که بخش اعظمی از عمر بابرکت خویش را صرف علم‌آموزی و تربیت دینی فرزندانمان می‌کند بر این باور می‌توان صحه گذاشت که حرفه معلمی در حقیقت همان حرفه‌ی انسان‌سازی و هدایتگری است چراکه شناسایی و شکوفایی استعدادهای نهفته دانش آموزان آن‌هم با زبانی از جنس عاطفه، کاری بس عظیم بوده که تنها در پیشگاه خداوند حساب شدنی است.

گفت‌وگو از الهام پناهی فر

انتهای پیام/ش